ARIPA SECRETĂ / SECRET WING

Expoziția

Expoziția Aripa secretă propune o revizitare non-istoricistă, sub semnul metaforei, a artelor vizuale contemporane, din perspectiva anilor 1980 și a poeziei.
Într-un moment al unor dezechilibre majore la nivel global, curatorii expoziției au ales să pună în lumină nebănuitele resurse interioare și colective, de mare concentrare și intensitate estetică și morală, ce pot fi activate la conjuncția dintre artele vizuale și poezie.

Aripa secretă preia titlul unui volum definitoriu de versuri al unuia dintre autorii emblematici ai Generației ‘80 din România, poeta Mariana Marin (1956-2003), colegă cu Mircea Cărtărescu și Bogdan Ghiu, prin care aceasta propunea, pentru înțelegerea și rezistența morală împotriva totalitarismului, o identificare politico-existențială cu Anne Frank, «aripa secretă» desemnând o arhitectură interioară prin care eul nostru istoric își descoperă resurse profunde pe care istoria artei, în rezonanță cu istoria comună, le produc și ni le pun la îndemână.

Articulată ca o colaborare între doi intelectuali de marcă, cunoscutul poet optzecist, eseist și filosof Bogdan Ghiu și Maria Rus Bojan, curatoare internațională de origine română din Amsterdam, expoziția va cuprinde o selecție de lucrări ale unor artiști internaționali și români prestigioși, cu rezonanță istorică în ce privește paradigma postmodernă.

Selecția expoziției include lucrări ale următorilor artiști: Lucas Arruda, Vlad Basarab, Ion Bitzan, Kasper Boosmans, Alin Bozbiciu, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Sophie Calle, Simion Cernica, Yahon Chang, Traian Cherecheș, René Daniels, Marlène Dumas, Octav Grigorescu, Johannes Helden, Sigalit Landau, Gherasim Luca, Reinier Lucassen, Ioan Aurel Muresan, Ioana Nemeș, Iulia Nistor, David Robilliard, Vivian Sassen, Katrin Schlegel, Mladen Stilinovic, Nora Turato, Ulay

Pe lângă o serie de lucrări concepute special pentru această expoziție, cuprinde și lucrări din mari colecții particulare din Olanda și România: Colecția Defares (Amsterdam), Colecția Eckart (Wassenaar), Colecția Matthijs Erdman (Amsterdam), Colecția Paul van Esch (Amsterdam), Colecția Ovidiu Șandor (Timișoara), Colecția Galeriei Plan B (Cluj/Berlin), Colecția Anca și Darius Nath (Cluj), Colecția Francise Chang( Londra), precum și lucrări provenite din colecția Fundației Ion Bitzan (Haga), și a estate-urilor Marcel Broodthaers și James Lee Byars prin bunăvoința galeriei Michael Werner Gallery (New York).

În completarea expoziției, vor fi organizate evenimente adiacente dedicate poeziei contemporane, lecturi, întâlniri și discuții ce vor tematiza relația simbiotică dintre poezia și arta contemporană.

Curatorii

Maria Rus Bojan este critic de artă român și curator independent care trăiește și lucrează în Amsterdam. În cei 30 de ani de activitate, Maria Rus Bojan a organizat numeroase proiecte internaționale care au inclus nume importante ale scenei de artă românești, precum Ana Lupaș, Cornel Brudașcu, Ion Grigorescu, Paul Neagu. A contribuit, de asemenea, la debutul lui Adrian Ghenie, Victor Man, Ciprian Mureșan și a altor artiști din orașul ei natal, Cluj-Napoca.

A organizat numeroase expoziții solo și de grup care includ artiști internaționali precum Marina Abramović și Ulay, Thomas Hirschhorn, Antony Gormley, Michaël Borremans, Carlos Amorales, Pierre Bismuth s.a. Maria Rus Bojan a fost co-curatoarea expoziției Performing History, pavilionul României la Bienala de la Veneția în 2011. În perioada 2017-2020 a organizat trei expoziții retrospective și a contribuit la mai multe publicații dedicate renumitei artiste poloneze Magdalena Abakanowicz (1930-2017)). Colaborarea ei pe termen lung cu artistul german Ulay (1943-2020) a dus la publicarea unei ample monografii care a primit premiul AICA Olanda în 2015, precum și la organizarea primei retrospective internaționale a artiștilor la Centro Parraga, Murcia, 2005. Maria Rus Bojan a contribuit, de asemenea, în calitate de expert in opera artistului, la retrospectivele recente organizate la Schirn Kunsthalle Frankfurt (2016) și la Stedelijk Museum Amsterdam (2020). În prezent, este președinte al European ArtEast Foundation din Londra, iar din 2008 conduce MB Art Agency (Amsterdam), o platformă pentru proiecte curatoriale și consultanță artistică dedicată artei est-europene.

Bogdan Ghiu este unul dintre membrii de bază ai Generației ‘80 și ai fostului Cenaclul de Luni (unele dintre cele mai importante mișcări și, respectiv, grupuri literare ale Estului Europei din ultimul deceniu al regimului comunist). Multilateral, scrie și publică poezie, eseuri (despre literatură, filosofie, media, artă contemporană, arhitectură, teoria și pedagogia traducerii, politică) și traduceri (peste 70) din filosofia și literatura franceză (Foucault, Derrida, Deleuze, Bourdieu, Latour, Baudrillard, Guattari, Rancière, Bataille, Bergson, Weil, Veyne, Barthes, Baudelaire, Artaud, Breton, Leiris, Duras, Sade, Sansal, Nothomb etc.). În 2011, alături de curatorii Maria Rus Bojan și Ami Barak, a reprezentat România la Bienala de la Veneția, iar din 2011 este curatorul general al trienalei bucureștene de arhitectură East Centric. Cele mai recente cărți ale sale sunt volumele de poezie Strîngerea armelor (Metoda) (2021) și Cu Orice e posibil (2019), și eseurile Pandemiocrația (2020). Totul trebuie tradus. Noua paradigmă (un manifest) (2015) și Linia de producție: lucrând cu arta (2014). A lucrat în relație cu importanți artiști vizuali români și străini (precum Thomas Hirschhorn, Daniel Knorr, Victor Man, Miklós Onucsán etc.).

Expoziția este parte a Bienalei Art Encounters și este susținută de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, Administrația Fondului Cultural Național în parteneriat cu European ArtEast Foundation (Londra) și cu următoarele colecții particulare: Colecția Defares (Amsterdam), Colecția Eckart (Wassenaar), Colecția Matthijs Erdman (Amsterdam), Colecția Paul van Esch (Amsterdam), Colecția Ovidiu Șandor (Timișoara), Colecția Galeriei Plan B (Cluj / Berlin), Colecția Anca și Darius Nath (Cluj), Colectia Francise Chang( Londra).

Susținători/Sponsori

Centrul de proiecte al Municipiului Timișoara, Administrația Fondului Cultural Național, MB Art Agency (Amsterdam), LC Foundation (București), Grup Transilvae (București/Cluj), Plan B Gallery (Cluj/Berlin), Galeria Jecza (Timișoara)

Mulțumiri speciale: Marlène Dumas Studio (Amsterdam), Zeno X Gallery (Antwerp), David Zwirner Gallery (New York), Sigalit Landau Studio (Tel Aviv), Ulay Foundation (Amsterdam/Ljubljana), Perrotin Gallery (Paris), Mendes Wood Gallery (Sao Paolo / New York/Brussels), Gladstone Gallery (New York/Brussels), Lambda Lambda Gallery (Prishtina/Brussels), Jecza Gallery (Timisoara), Suzanne Tarasieve Gallery (Paris), Stevenson (Capetown, Johannesburg/Amsterdam).

Organizator / Producător

Fundația Interart TRIADE este, din 2015, co-organizator al Bienalei Art Encounters Timișoara. În cadrul celei de-a patra ediții a bienalei, Fundația Triade organizează expoziția internațională Aripa Secretă (Secret Wing), în colaborare cu Muzeul Național de Artă Timișoara.
Înființată în anul 2000 de reputatul sculptor Peter Jecza (1939-2009), Fundația Triade are un rol activ în prezentarea artei românești în străinătate. Experiența fundației acoperă în mod relevant un domeniu larg de valori culturale și artistice: Parcul de sculptură Triade, recuperarea valorilor artei 1960-1989, printr-un program de editare și expoziții (peste 200 de cărți de artă și peste 200 de expoziții), dezvoltarea unui program de rezidențe de cercetare și proiecte curatoriale, precum și de promovare a artei emergente.

Despre Bienală

Timișoara Art Encounters este un proiect bienal, aflat în acest an la a patra ediție. Constituind un punct de întâlnire pentru întreagă scenă artistică din România, aflată în conexiune cu întreaga comunitate internaţională a artei, scopul Art Encounters este acela de a crea, la fiecare doi ani, un dialog viu între artişti, curatori şi publicul general despre dezvoltarea artei şi despre locul şi evoluţia artei româneşti contemporane în contextul artei internaţionale.

Desfășurată sub înaltul patronaj al Președinției României, Bienala Art Encounters a devenit un eveniment cultural de amploare, o platformă pentru dialog, reunind strategii diverse şi multi-stratificate și oferind publicului oportunitatea unică de a experimenta arta contemporană şi de a dezvolta înţelegerea faţă de importanţa artelor vizuale pentru o societate democrată, deschisă.

Foto: Daniëls, René 1950, Painting of unknown Languages, 1985, ulei pe pânză, 120 x 200 cm, Colecția Defares/Amsterdam