ARIPA SECRETĂ/SECRET WING
1 octombrie – 7 noiembrie 2021
Expoziția se poate vizita de marți până duminică, între orele 10:00-18:00, respectând normele de siguranță sanitară aflate în vigoare. Masca este obligatorie în spațiile muzeului.
Fundația Interart Triade, în colaborare cu Muzeul Național de Artă Timișoara, sunt încântați să prezinte expoziția internațională „Aripa Secretă”, curatoriată de Maria Rus Bojan și Bogdan Ghiu, în cadrul „Our Other Us”, cea de-a patra ediție a bienalei Art Encounters, ediția 2021.
Selecția expoziției include lucrări ale artiștilor: Lucas Arruda, Vlad Basarab, Ion Bitzan, Kasper Bosmans, Alin Bozbiciu, Marcel Broodthaers (1924-1976), Cornel Brudașcu, James Lee Byars (1932-1997), Sophie Calle, Simion Cernica, Traian Cherecheș, Yahon Chang, René Daniëls, Marlene Dumas, Constantin Flondor, Octav Grigorescu (1933-1987), Johannes Heldén, Peter Jecza (1939-2009), Anselm Kiefer, Sigalit Landau, Gherasim Luca (1913-1994), Lucassen, Ioan Aurel Mureșan, Ioana Nemeș (1979-2011), Iulia Nistor, David Robilliard (1952-1988), Vivian Sassen, Ioan Sbârciu, Katrin Schlegel, Mladen Stilinović (1947-2016), Nora Turato, Ulay (1943-2020)
Articulată ca o colaborare între renumitul poet, eseist și filosof român Bogdan Ghiu și curatoarea internațională de origine română Maria Rus Bojan, această expoziție propune o revizuire epistemologică a practicilor artistice contemporane din anii 1980 din perspectiva poeziei.
Aripa secretă este o metaforă, încapsulând tensiunile și contradicțiile unei poetici postmoderne pătrunse de un acut sentiment de singurătate și izolare. Expoziția are ca punct de plecare ideea că resursele interioare și colective activate în anii 1980 au creat intersecții prolifice între artă și poezie. Acest deceniu este semnificativ, deoarece, precedând reunificarea Europei prin implozia regimurilor comuniste și căderea Zidului Berlinului, a dus la o explozie de creativitate și o concentrare ridicată a resurselor artistice și a rezistenței morale.
Aripa secretă preia titlul unui volum definitoriu de versuri al unuia dintre autorii emblematici ai Generației ‘80 din România, poeta Mariana Marin (1956-2003). Aceasta propunea, pentru înțelegerea și rezistența morală împotriva totalitarismului, o identificare politico-existențială cu Anne Frank, «aripa secretă» desemnând o arhitectură interioară prin care eul nostru istoric își descoperă resurse profunde pe care istoria artei, în rezonanță cu istoria comună, le produc și ni le pun la îndemână.
Astăzi, arta contemporană este cuprinsă în cultul reducționist modernist al prezentului, caracterizat în primul rând de viteză și progres nelimitat. Poezia este astfel esențială în crearea unor momente de interioritate și răgaz – „aripi secrete” – în care lucrurile sunt salvate de tirania rațiunii individuale și ajută la restabilirea echilibrului dintre noi și lume.
În cele din urmă, colecțiile private ce au făcut posibilă această expoziție, ar trebui privite ca „aripi secrete”, neașteptate ale artei contemporane, unde colecționarul acționează ca un catalizator ce stimulează noi perspective și experiențe estetice.
Expoziția include lucrări împrumutate din următoarele colecții din Olanda: Defares Art Collection, Eckard, Matthijs Erdman, Paul van Esch, Ferri de Boer, akmo, Janneke and Marc Dreesman; Colecții din România: Muzeul Național de Artă Timișoara, Ovidiu Șandor, Galeria Plan B, Anca și Darius Nath, Dr. Sorin Costina și Jecza; și o selecție de piese istorice din colecții internaționale: Francise Chang și dr. Aeneas Bastian.
În completarea expoziției, vor fi organizate evenimente adiacente dedicate poeziei contemporane, lecturi, întâlniri și discuții ce vor tematiza relația simbiotică dintre poezia și arta contemporană.
Curatorii
Maria Rus Bojan este critic de artă român și curator independent care trăiește și lucrează în Amsterdam. În cei 30 de ani de activitate, Maria Rus Bojan a organizat numeroase proiecte internaționale care au inclus nume importante ale scenei de artă românești, precum Ana Lupaș, Cornel Brudașcu, Ion Grigorescu, Paul Neagu. A contribuit, de asemenea, la debutul lui Adrian Ghenie, Victor Man, Ciprian Mureșan și a altor artiști din orașul ei natal, Cluj-Napoca.
A organizat numeroase expoziții solo și de grup care includ artiști internaționali precum Marina Abramović și Ulay, Thomas Hirschhorn, Antony Gormley, Michaël Borremans, Carlos Amorales, Pierre Bismuth s.a. Maria Rus Bojan a fost co-curatoarea expoziției Performing History, pavilionul României la Bienala de la Veneția în 2011. În perioada 2017-2020 a organizat trei expoziții retrospective și a contribuit la mai multe publicații dedicate renumitei artiste poloneze Magdalena Abakanowicz (1930-2017)). Colaborarea ei pe termen lung cu artistul german Ulay (1943-2020) a dus la publicarea unei ample monografii care a primit premiul AICA Olanda în 2015, precum și la organizarea primei retrospective internaționale a artiștilor la Centro Parraga, Murcia, 2005. Maria Rus Bojan a contribuit, de asemenea, în calitate de expert in opera artistului, la retrospectivele recente organizate la Schirn Kunsthalle Frankfurt (2016) și la Stedelijk Museum Amsterdam (2020). În prezent, este președinte al European ArtEast Foundation din Londra, iar din 2008 conduce MB Art Agency (Amsterdam), o platformă pentru proiecte curatoriale și consultanță artistică dedicată artei est-europene.
Bogdan Ghiu este unul dintre membrii de bază ai Generației ‘80 și ai fostului Cenaclul de Luni (unele dintre cele mai importante mișcări și, respectiv, grupuri literare ale Estului Europei din ultimul deceniu al regimului comunist). Multilateral, scrie și publică poezie, eseuri (despre literatură, filosofie, media, artă contemporană, arhitectură, teoria și pedagogia traducerii, politică) și traduceri (peste 70) din filosofia și literatura franceză (Foucault, Derrida, Deleuze, Bourdieu, Latour, Baudrillard, Guattari, Rancière, Bataille, Bergson, Weil, Veyne, Barthes, Baudelaire, Artaud, Breton, Leiris, Duras, Sade, Sansal, Nothomb etc.). În 2011, alături de curatorii Maria Rus Bojan și Ami Barak, a reprezentat România la Bienala de la Veneția, iar din 2011 este curatorul general al trienalei bucureștene de arhitectură East Centric. Cele mai recente cărți ale sale sunt volumele de poezie Strîngerea armelor (Metoda) (2021) și Cu Orice e posibil (2019), și eseurile Pandemiocrația (2020). Totul trebuie tradus. Noua paradigmă (un manifest) (2015) și Linia de producție: lucrând cu arta (2014). A lucrat în relație cu importanți artiști vizuali români și străini (precum Thomas Hirschhorn, Daniel Knorr, Victor Man, Miklós Onucsán etc.).
Susținători/Sponsori
Expoziția este susținută de: Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, Administrația Fondului Cultural Național, European ArtEst Foundation London, Ambasada Regatului Țărilor de Jos la București, Consiliul Județean Timiș, LC Foundation, Galeria Plan B, grup Transilvae și MB Art Agency Amsterdam.
Mulțumiri speciale: Ion Bitzan Foundation, Marlene Dumas Studio, Zeno X Gallery, David Zwirner Gallery, Michael Werner Gallery, Marcel Broodthaers and James Lee Byars Estates, Sigalit Landau Studio, Ulay Foundation, Perrotin Gallery, Mendes Wood Gallery, Gladstone Gallery, LambdaLambdaLambda Gallery, Jecza Gallery, Sector 1 Gallery, Suzanne Tarasieve Gallery, Frank Elbaz, Viviane Sassen Studio and Stevenson Gallery.
Partener media principal: EM360 Group
Alți parteneri media: Pepper Office Amsterdam, Transilvania Reporter, Sinteza, Arta, Observator Cultural
zeppelin, igloo, modernism.ro
Traduceri: Daria Bojan
Proofreading: Andreas Patsalides
Organizator/Producător
Fundația Interart TRIADE este, din 2015, co-organizator al Bienalei Art Encounters Timișoara. În cadrul celei de-a patra ediții a bienalei, Fundația Triade organizează expoziția internațională Aripa Secretă (Secret Wing), în colaborare cu Muzeul Național de Artă Timișoara.
Înființată în anul 2000 de reputatul sculptor Peter Jecza (1939-2009), Fundația Triade are un rol activ în prezentarea artei românești în străinătate. Experiența fundației acoperă în mod relevant un domeniu larg de valori culturale și artistice: Parcul de sculptură Triade, recuperarea valorilor artei 1960-1989, printr-un program de editare și expoziții (peste 200 de cărți de artă și peste 200 de expoziții), dezvoltarea unui program de rezidențe de cercetare și proiecte curatoriale, precum și de promovare a artei emergente.
Despre Bienală
Timișoara Art Encounters este un proiect bienal, aflat în acest an la a patra ediție. Constituind un punct de întâlnire pentru întreagă scenă artistică din România, aflată în conexiune cu întreaga comunitate internaţională a artei, scopul Art Encounters este acela de a crea, la fiecare doi ani, un dialog viu între artişti, curatori şi publicul general despre dezvoltarea artei şi despre locul şi evoluţia artei româneşti contemporane în contextul artei internaţionale.
Desfășurată sub înaltul patronaj al Președinției României, Bienala Art Encounters a devenit un eveniment cultural de amploare, o platformă pentru dialog, reunind strategii diverse şi multi-stratificate și oferind publicului oportunitatea unică de a experimenta arta contemporană şi de a dezvolta înţelegerea faţă de importanţa artelor vizuale pentru o societate democrată, deschisă.
Foto: Daniëls, René 1950, Painting of unknown Languages, 1985, ulei pe pânză, 120 x 200 cm, Colecția Defares/Amsterdam
ENG
October 1st – 7th November 2021
Curated by Maria Rus Bojan and Bogdan Ghiu
The exhibition can be visited from Tuesday to Sunday, between 10AM and 6PM, respecting the health regulations in force. Wearing a mask is mandatory in the museum spaces.
Interart Triade Foundation in collaboration with Timișoara National Art Museum are delighted to present the international exhibition Secret Wing within the framework of “Our Other Us”, the fourth edition of Art Encounters Biennial, 2021.
Selected artists: Lucas Arruda, Vlad Basarab, Ion Bitzan, Kasper Bosmans, Alin Bozbiciu, Marcel Broodthaers (1924-1976), Cornel Brudașcu, James Lee Byars (1932-1997), Sophie Calle, Simion Cernica, Traian Cherecheș, Yahon Chang, René Daniëls, Marlene Dumas, Constantin Flondor, Octav Grigorescu (1933-1987), Johannes Heldén, Peter Jecza (1939-2009), Anselm Kiefer, Sigalit Landau, Gherasim Luca (1913-1994), Lucassen, Ioan Aurel Mureșan, Ioana Nemeș (1979-2011), Iulia Nistor, David Robilliard (1952-1988), Vivian Sassen, Ioan Sbârciu, Katrin Schlegel, Mladen Stilinović (1947-2016), Nora Turato, Ulay (1943-2020).
A collaboration between the renowned Romanian poet, essayist and philosopher, Bogdan Ghiu and international curator Maria Rus Bojan, this exhibition proposes an epistemological revisit of contemporary artistic practices since the 1980’s from the perspective of poetry.
Secret Wing is a metaphor, encapsulating the tensions and contradictions of a postmodern poetics permeated by an acute sense of loneliness and isolation. The exhibition takes as a starting point the idea that the 1980’s activated inner and collective resources forging prolific intersections between art and poetry. This decade is significant, because, having immediately preceded the reunification of Europe through the implosion of the communist regimes and the fall of the Berlin Wall, it led to a burst of creativity and a high concentration of artistic resources and moral resistance.
Secret Wing takes its title from the eponymous volume of poetry by Mariana Marin (1956- 2003), one of the most emblematic and uncompromising authors of the 1980s Generation in Romania. In this volume, Marin defines her own poetic example of resilience, by identifying herself with Anne Frank’s traumatic two-year isolation experience in the secret annex of a Canal house in Amsterdam. Affirming poetry as a moral resource against totalitarianism, Mariana Marin articulates an ethical mode of poetic thinking by imagining her own “secret wing”, a form of inner architecture where the self discovers profound resources of poetic expression in resonance with collective history.
Today, contemporary art is entrapped in the modernist reductionist cult of the present, primarily characterized by acceleration, speed, and unlimited progress. Poetry is thus essential to create moments of interiority and respite – “secret wings” – where things are rescued from the tyranny of individual reason and can work freely to restore the balance between us and the world.
Finally, the important private collections which made this exhibition possible, should be seen as unexpected “secret wings” of contemporary art, where the collector acts as a catalyst stimulating new insights and aesthetical experiences.
Secret Wing includes works on loan from the following Dutch collections: Defares Art Collection, Eckard, Matthijs Erdman, Paul van Esch, Ferri de Boer, akmo, Janneke and Marc Dreesman; the Romanian collections: Timișoara National Art Museum, Ovidiu Șandor, Plan B Gallery, Anca and Darius Nath, Dr. Sorin Costina and Jecza; and a selection of historical pieces from international collections: Francise Chang and dr. Aeneas Bastian.
Events dedicated to contemporary poetry, readings, meetings and discussions will be organized in conjunction with the exhibition.
Supported by
zeppelin, igloo, modernism.ro
Proofreading: Andreas Patsalides
The curators
Bogdan Ghiu is a poet and writer, one of the main members of Generation 80 and of the former Cenaclul de Luni (Monday Cenacle, some of the most important literary movements and, respectively, literary groups of Eastern Europe in the last decade of the communist regime). Multilaterally, he writes and publishes poetry, essays (on literature, philosophy, media, contemporary art, architecture, translation theory and pedagogy, politics) and translations (over 70) of French philosophy and literature (Foucault, Derrida, Deleuze, Bourdieu, Latour, Baudrillard, Guattari, Rancière, Bataille, Bergson, Weil, Veyne, Barthes, Baudelaire, Artaud, Breton, Leiris, Duras, Sade, Sansal, Nothomb etc.). In 2011, together with the curators Maria Rus Bojan and Ami Barak, he represented Romania at the Venice Biennale, and since 2011 he has been the general curator of the Bucharest triennial of architecture East Centric. His most recent books are the volumes of poetry Strîngerea armelor (Metoda) (”Gathering Arms (The Method)”, 2021) and Cu Orice e posibil (”With Anything (Is) Possible”, 2019), and the essays Pandemiocrația (”Pandemiocracy”, 2020), Totul trebuie tradus. Noua paradigmă (un manifest) (”Everything Must Be Translated. The New Paradigm (a Manifesto)”, 2015) and Linia de producție: lucrând cu arta (”The Production Line: Working with Art”, 2014). He worked in relation to important visual artists (such as Thomas Hirschhorn, Daniel Knorr, Victor Man, Miklós Onucsán, etc.).
Maria Rus Bojan is a Romanian art critic and independent curator living and working in Amsterdam. During her 30 year career, Maria Rus Bojan organized international projects including seminal figures of the Romanian art scene, such as Ana Lupaș, Cornel Brudașcu, Ion Grigorescu, Paul Neagu, as well as contributing to the debut of today’s most succesful artists from the new generation including Victor Man, Adrian Ghenie, Ciprian Muresan and Alin Bozbiciu. Her long-term collaboration with German artist Ulay (1943-2020) led to the publication of the authoritative monograph „Whispers”, which was awarded the AICA Netherlands Prize in 2015. She curated Ulay’s first international retrospective at Centro Parraga Murcia, 2005 and contributed as an expert to the recent retrospectives at Schirn Kunsthalle Frankfurt, 2016, and the Stedelijk Museum Amsterdam, 2020. Maria Rus Bojan has been a co-curator of Performing History, the Romanian Pavilion at the Venice Biennial in 2011. Between 2017-2020 she has curated three retrospective exhibitions and was editor of several publications dedicated to the renowned Polish artist Magdalena Abakanowicz. Maria Rus Bojan is chairman of the European ArtEast Foundation, and since 2008 she runs MB Art Agency, a platform for curatorial projects and artistic consultancy dedicated to Eastern European art.
Organiser/Producer
The Interart Triade Foundation has played a key role in the cultural scene of Timișoara since 2000. It was founded by sculptor Peter Jecza, a well-known personality in Romanian recent art history. The foundation’s activities cover a wide range of cultural and artistic projects, such as the Triade Sculpture Park, aiming to re-evaluate works created between 1960 and 1989 through an impressive editorial and exhibition program, including research residencies and curatorial projects, in addition to programs dedicated to promoting Romanian emerging art internationally. The foundation has been co-organiser of the Art Encounters Biennial since 2015 and in 2017 was awarded museum status.
The Biennial
The Art Encounters Biennial is a cross between an experimental art festival and a contemporary art biennial. It focuses on extensive curatorial research that engages in meaningful dialogues with the historical and socio-cultural contexts of Timișoara. The Biennial’s mission is to become a creative meeting point for artists, communities, institutions, and ideas.