Ioana Nicoară. Viziunile grădinăresei.
Brain dance și instalații new media într-o grădină urbană digitală
Un performance intermedia, cu muzică experimentală și povești recontextualizate în realitatea augumentată de Ioana Nicoară, va fi prezentată joi, 14 noiembrie, de la ora 18.00, în Grădina Triade din Timișoara. De la ora 19.30, artiștii Makunouchi Bento x Sektainsecta vor susține un brain dance electroacustic live, cu narațiuni vizuale cinematice.
Fantasme ale unei grădinărese dintr-un cadru digital, o suită de personaje se arată într-o instalație intermedia complexă, găzduită într-un spațiu polimorf, nod al diverselor tipuri de dialog intercultural. O colecție de doisprezece tablouri animate își spun istoriile pe simeze aflate la granița dintre real și virtual. Imagini, culori și sunete definesc un spațiu în care vizitatorii devin principali creatori de sens, construind, în ritm personal, instalații audio colective sau adăugând propriile amintiri unor borne ale memoriei publice. “Parcul devine un paradis distopic al poveștilor de dragoste, ipostaze ale iubirii feminine – unele pulsând într-un spațiu intim ideal, altele măcinate de sentimente de pierdere și frică. Natura este o altă temă centrală a acestei expoziții, alături de examinarea legăturilor puternice dintr-o comunitate. Într-un ecosistem de sunete și zgomote imaginate în armonie, o documentare realizată de artista Cinty Ionescu devine bază de pornire pentru o istorie delicată în realitatea augmentată: sătenii fac dulceață în Uzdin! O comunitate românească din Serbia își arată simbolistica bogată și vie într-o instalație digitală”, spun organizatorii.
Arhiva de istorie orală coordonată de scriitoarea Smaranda Vultur aduce în expoziție o mulțime de povești din istoria recentă. Din interviuri sau documente sunt recompuse momente din istoricul cantinei Universității Politehnica Timișoara, evocând rolul său de spațiu subversiv în cursul revoltelor anticomuniste ale studenților din anul 1956. Un timp plin de forță prinde iar viață într-o grădină fatastică. Apar liderii studenților, care iau cuvântul încă o dată împotriva ocupației sovietice. E forfotă, furie, entuziasm. Discuţia ia forme din ce în ce mai categorice, studenţii huiduie.
Spațiul, versatil și multiform, devine rapid scena unui film de acțiune cu gangsteri. O femeie îmbrăcată în roșu admite să-și deconspire misterele, care i-au inspirat pe mulți de-a lungul vremii, înainte să se estompeze în uitare. Probabil că Ana Cumpănaș a trăit multe în anii de aventuri în Chicago, însă esența vieții ei, așa cum a rămas în memoria celorlalți, rămâne adunată în acea duminică legendară de 22 iulie 1934, când, îmbrăcată într-o rochie roșie, facilitează uciderea faimosului bandit din perioada Marii Crize, John Dillinger.
“Mă autoproclam grădinăreasă, într-o lume în care poți cerceta semințe de întâmplări, istorie și comportamente, unde poți cultiva povești și poți construi experiențe și vizual în direcții diverse, crescând metode de lucru și colaborări trainice. Rodul anului se arată, pe 14 noiembrie, în Grădina Traide. Sunt grădinăreasa imaginilor mele, pe care le vreau materializate, vreau să le văd aievea. Viziunile Grădinăresei prezintă o parte importantă din proiectele mele artistice din anul 2024, o muncă concentrată pe un proces personal de lucru tot mai definit, folosind instrumentele mele de exprimare: acuarelă, modelaj, 3D, film, animație, realitate augmentată, cât și colaborarea cu alți artiști complementari mie, a căror muncă o admir”. Ioana Nicoară, Artist new media
Iubire. O identitate feminină este o creație artistică realizată printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte. Creația nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul ei sau de modul în care poate fi folosită.
Ne/Re-văzut este un proiect al Asociației Narative, Finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.
Proiectul “Grădina TRIADE – spațiu polimorf” se derulează până la finele anului 2024 și este finanțat în cadrul programului Legacy Timișoara 2023 – ExCentric, prin Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, din sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.